سیستم تلفنی voip چیست؟ آشنایی با سیستم تلفن تحت شبکه
نوشته شده توسط : ساحل

سیستم تلفنی voip ( برگرفته از Voice over internet protocol ) به معنای (انتقال مقارن مکالمات تلفنی بر روی یک شبکه دیتا) که با نام IP تلفنی نیز متعلق به یاد می شود ، امکان به کارگیری اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می نماید .
چکیده: سیستم تلفنی VoIP( برگرفته از Voice over internet protocol ) به معنای (انتقال همهنگام مکالمات تلفنی بر روی یک شبکه دیتا) که با اسم IP تلفنی نیز متعلق به یاد می شود ، امکان به کارگیری اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می نماید .

در مقابل به کارگیری خطوط تلفن سنتی ، VoIP از فن آوری دیجیتال کاربرد می نماید و نیازمند یک پیوستگی broadband نظیر DSL است . VoIP یک شیوه برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به دیتا های دیجیتال است که از راه اینترنت منتقل می شوند. یک شیوه مجازاً رایگان برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای جهان تبدیل کند.

فقط بس است خرج ISP را بپردازید. قصد از این‌کار غلبه گام‌به‌گام بر چالش‌هایی است که انتقال شدامد صوتی را برروی بستر نه چندان باکیفیت شبکه‌های محلی با خطر روبه‌رو می‌سازد. از این‌رو پیمودن این مسیر، لازمه تضمین موفقیت پروژه های VoIP سازمانی است.

مکالمات تلفنی مبتنی بر IP، تفاوت‌های بنیادینی با ارتباطات دیتا دارند و کیفیت این مکالمات پیوستگی تنگاتنگی با تاثیر شبکه دارد. به‌طوری‌که هرگونه دیرکرد در تبادلات سطح شبکه، افت کیفیت محسوسی را به همراه خواهد داشت. التزام مدیران شبکه به ارتقای کارایی LAN، خطوط و تجهیزات دسترسی به شبکه گسترده، و به‌کارگیری ابزارهای مدیریت و مهار کیفیت، شرط کامیابی پروژه‌های VoIP استُ.

 

مزایای سیستم تلفنی voip :
از نقطه نظرهای متفاوتی می طاقت به بررسی مزایای این فناوری پرداخت که بالطبع تفریق هزینه‌های جاری، از جمله جذاب‌ترین ویژگی های این تکنولوژی است که برخی از انگیزه ها این فرمایش عبارتند از:

۱. بی نیازی از سیم کشی مجزا در سیستم تلفنی voip :
این فناوری از بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی کاربرد می کند که هزینه ی کابل کشی مجزا را از میانی می برد. هم چنین در چهره جابجایی محل کاربر، سایر دردسر سیم کشی به محیط‌ جدید هستی نخواهد داشت.

۲. کنفرانس‌های صوتی و تصویری در سیستم تلفنی voip :
سازمان هایی که برای سپریدن امور خویش از برقراری کنفرانس ها در بستر VoIP بهره‌گیری می‌نمایند، از هزینه های برقراری ارتباطات تلفنی با توجه به مسافت های کاربران (حتی در ابعاد بین المللی) بازداری می کنند.

۳. یکی کردن دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی در سیستم تلفنی voip :
همانگونه که می دانید امروزه استفاده از نرم افزارهای تلفنی (SoftPhone) در سازمان‌ها و حتی سیستم های خانگی به چهره روزافزون در حال اشاعه می باشد. به کارگیری این نرم ابزارها تعویض برای IP-Phone به آمار میرود که فقط بیچارگی به Handset دارد. لذا بدین چهره می توانید از هزینه های موجود بکاهید.

۴. تماس کاربران بیرون از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از گیتی در سیستم تلفنی voip:
کاربران این سیستم از طریق اینترنت قادر به تماس با سازمان مورد عقیده خود می‌باشند. این خاصیت برای کارکنانی که خارج از پیرامون دفتر هستند، علاوه بر کسر هزینه ها مایه تسهیل تماس های تلفنی نیز می شود.

۵. گسترش راحت در سیستم تلفنی voip:
اشاعه و افزودن کاربر در این سیستم ها به سادگی سپریدن پذیر است و برخلاف سیستم های اسبق بیچارگی به سیم کشی مجدد برای هر کاربر وجود ندارد.

۶. مدیریت متمرکز و راحت درسیستم تلفنی voip:
مراکز تلفن مبتنی بر VoIP محیطی را تحت شبکه در گزین کردن کاربر پیمان می دهند که از طریق آن می‌تواند تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه کرده و یا گزارش گیری نماید. همچنین از سایر مزیت های ویپ می طاقت به موارد پایین اشاره کرد:

ترکیب کارکردهای صدا و دیتا
کاهش هزینه های مربوط به پشتیبانی و نگه داری به علت یکی کردن شبکه داده و شبکه تلفنی
امکان ترکیب کردن محصولات فرآوری کنندگان مختلف (بدلیل به کارگیری استاندارها جهانی و عدم وابستگی به روش‌های پیاده سازی)
پویایی و پیشرفت روز افزون شبکه های ویپ
قابلیت برنامه نویسی آسان تر و گسترش و برآیند اینکه یکپارچگی با سیستم های مختلف
پشتیبانی از کلیه امکانات مخابراتی کنونی و حتی ارایه خدمات جدید، با هزینه‌ی زیاد ذیل و سهولت اجرایی بالا
امکانات سیستم تلفنی voip :
برخی امکانات این سیستم جدید به شرح زیر می‌باشد:

۱. امکان ارائه عدد تلفن‌های درونی به شمار بالا

با توجه به ظرفیت سیستم تلفنی که تاسیس شده است، می توانید تعداد مختلف درونی ها را داشته باشید.

۲. امکان گرفتن پیام صوتی (Voicemail)

با به کارگیری این سرویس، در صورت عدم امکان پاسخگویی کاربر، می نا برای او پیام گذاشت. کاربر در موعد دلخواه توانا به شنیدن این پیام بوده و امکان ارسال پیام به ایمیل وی نیز امکان پذیر خواهد بود.

۳. ضبط مکالمات

این امکان وجود دارد که تمامی مکالماتی که در بستر ویپ در سیستم شما صورت می‌گیرد، ضبط شده و در سیستم شما ذخیره گردند.

۴. تلفن های نرم افزاری (SoftPhone)

با نصب تلفن‌های نرم افزاری امکان دسترسی به داخلی‌های کاربران از طریق رایانه فراهم می‌باشد. با به کارگیری این خاصیت کاربرانی که خارج از پیرامون سازمان هستند، امکان بستگی با سازمان را همچنان خواهند داشت. در ضمن این امکان هستی دارد که از لپ تاپ یا موبایل به عنوان وسیله ارتباطی کاربرد کرد.

۵. فکس یا Fax to Email

با به کارگیری این ویژگی، قابلیت ارسال فکس های رسیده به ایمیل وجود خواهد داشت. بدین چهره خدمت ابهت به پیرامون زیست و صرفه جویی در مصرف کاغذ خواهد شد. از طرف دیگر اندوخته شدن اسنادی از این قبیل در ایمیل، دسترس پذیری آن ها را بالا می برد.

۶. VoiceMail to Fax

همانطور که پیشتر نیز اشاره شده، این امکان نیز گرد سایر از قابلیت هایی است که تکنولوژی VoIP در برگزیدن می گذارد که البته ملزم به وجود امکانات شبکه ای جهت ارسال کردن پیام های صوتی به ایمیل می باشد.

۷. Interactive Voice Response

این ویژگی (IVR) با تماس کاربران منوی صوتی را فراهم می کند لغایت برای پیوستگی به بخش باره عقیده عدد همان بخش را بر اساس پیامی که توزیع می شود وارد کند. برای مثال در اثناء تماس با سازمانی که حائز دسته هایی از قبیل فروش، پشتیبانی، مالی و… است، ابتدا پیامی برای مخاطب پخش می شود که برای ارتباط با هر دسته شماره ای اعلام می‌شود. سپس کاربر با برگزیدن شماره‌ها به تقسیم باره نظرش هدایت می شود.

۸. صف انتظار

با به کارگیری این ویژگی، در چهره اشغال بودن خط شما، تماس های مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در صف پیمان دیتا می شوند الی به اثناء آزاد شدن شماره شما، تماس استوار شود.

۹. تنظیم ساعات اداری

این خاصیت هم یکی از موارد کاربردی در پیاده سازی سیستم های تلفنی سازمان ها به آمار میرود که در سیستم های بر پایه VoIP به راحتی قابل اتمام خواهد بود.

۱۰. گزارش گیری

استفاده از سیستم تلفنی voip در بستر اینترنت

این امکان وجود دارد که تمام تماس های کاربران به صورت گزارش در این سیستم ذخیره شود که در بازرسی بر تماس ها و ارائه گزارش هایی که بیانگر روش پاسخگویی و شمار تماس هاست، سودمند می باشد.

اجزاء مرکز سیستم تلفنی voip :
مرکز تلفن سنتی معمولا از سانترال تلفن آنالوگ، کابلهای تلفن و گوشی های آنالوگ ساختن می شود. در مقابل، مرکز تلفن VoIP دارای اجزاء ذیل است:

سرور VoIP : این سرور معمولا IP PBX خوانده می شود. به راستی یک سانترال است که به صورت IP شغل می کند. سرور VoIP از نظر اندازه معمولا بسیار کوچکتر از سانترال های آنالوگ است. مثلا یک کمپانی با ۵۰۰ درونی می تواند سروری حقیر داشته باشد که در رک (Rack ) نصب می شود.
تلفن های VoIP : این تلفن ها از تلفن های آنالوگ گرانتر هستند ولی امکانات آنها معمولا خیلی بیشتر است. این تلفن های با کابل شبکه به شبکه کامپیوتری متصل می شوند و با سرور ارتباط بر پیمان می کنند.
گیت وی VoIP : گیت وی VoIP دستگاهی است که مرکز تلفن VoIP را به خطوط آنالوگ شهری و یا خط E1 متصل می کند.
شبکه محلی (LAN ): شبکه محلی تمام اجزاء مرکز تلفن VoIP را به هم متصل می کند.





:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: